Jag har iaf försökt sammanfatta alla intryck från den senaste veckan och kommit fram till en del intressanta saker, om än vaga.
Efter workshop med flödesskrivning, ordträd, film och kreativa övningar fick jag med mig lite lösryckta meningar:
makt = skrämmande
skrämt knytt
att våga ta tillbaka makten (där du tidigare känt dig maktlös)
makten som andra har över oss, på olika nivåer
den vite mannens makt genom historien
stängda gränser
Efter googling på makt fick jag även med mig detta:
all makt åt tengil
knowledge is power - power to make everyone else feel stupid
Kontentan: det snurrar i min skalle.
Jag läste även i boken "Women, art and society" av Whitney Chadwick för någon vecka sen. I det första kapitlet talas det om British Royal Academy och de två kvinnliga konstnärerna Angelica Kauffmann och Mary Moser som var medlemmar där på 1760-talet (inte förrän 1922 hände det att en kvinnlig konstnär fick medlemskap igen). I tavlan "The Academicians of the Royal Academy" av Johann Zoffany, samlas konstnärerna vid akademin kring manliga nakenmodeller att studera. Kauffmann och Moser fick däremot inte ta del av sådant, därför är de avbildade som tavlor i bakgrunden. Detta fick mig att fundera över det vi pratat om under konsthistorian med Beatrice, hur kvinnor framställts i konsten genom tiderna.

Här är fotot jag berättade om i början av inlägget.
Jag tror mitt största problem är att jag lätt får beslutsångest så jag hinner inte tänka genom något ordentligt, innan jag hoppar över till något annat för att undersöka om det skulle vara bättre. Nu har jag lovat mig själv att reflektera mer över vad jag skulle vilja förmedla om jag använder mig av bilden ovan på något sätt. Inte nödvändigtvis använda mig av bildens alla element, kanske mer något möjligt budskap.
Jag har en känsla av att jag krånglar till saker för mig, men jag får väl låta saker gro lite till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar