fredag 29 maj 2020

Konstnärliga referenser i arbetet, LGBD5A

Utöver de konstnärliga referenserna jag nämnde i inlägget ”Loggbok 1”, finns det ytterligare referenser att nämna som påverkat processen av examensarbetet. Ibland kan det vara svårt att säga exakt hur något har påverkat och vad det kommer ifrån, vissa influenser kanske finns där sen långt tillbaka och det är svårt att reflektera över; man tar dem för givet, på ett sätt. Jag har försökt att reflektera över detta för att reda ut olika delar som jag på olika sätt har influerats av under arbetets gång.


Lynda Barry

Lynda Barry har jag tidigare nämnt under processens gång, och har varit närvarande i hur jag börjat tänka kring tecknande och skapande sen jag upptäckte hennes ”Syllabus” förra året.
Hennes tillvägagångssätt och syn på tecknande är intressant och givande för situationer av ”jag kan inte rita”, eftersom hon ger konkreta tips i att tackla detta. ”Syllabus” är även intressant i sitt format; boken är utformad som en typisk linjerad anteckningsbok som ofta används i skolmiljöer, och som hon använder i sin undervisning på universitetet hon arbetat på genom att låta studenterna fylla sin egen anteckningsbok under kursens gång. Detta kan vara ett väldigt effektivt sätt att få studenter/elever att ”glömma bort” sin prestationsångest i tecknandet, eftersom de flesta förmodligen känner mindre krav på sig själva att teckna och skriva i en linjerad anteckningsbok än om det är fancy, dyr skissbok med vita fina blad. Detta är något jag själv observerat på min VFU, där en elev berättade hur hen ”inte kunde låta bli” att hela tiden använda upp sin linjerade anteckningsbok med teckningar istället för skolanteckningar.


Lynda Barry, ”Syllabus”, 2014

Jan Stenmark

Jan Stenmark, född 1949, är en svensk bildkonstnär som arbetar med kollage. Många av hans bilder består av tidningsurklipp där texten under rutan ger bilden en helt ny och ofta absurd innebörd.” - seriersant.se

Likt Jan Stenmark har jag i utformandet av min zine-uppgift använt mig av gamla 50-talstidningar som kollagematerial, och använt dessa i kombination med teckningar för att ge dem en ny innebörd (och en intressant estetik) som säger något om vardagen just nu. Något förgånget som lyfts ur sitt sammanhang och ger en ny mening om en bisarr och svårhanterlig situation. 


Jan Stenmark. Från boken ”Storpack” 2007


Mapping the wander lines - Leon Hilton om Fernand Deligny

”Kartan” jag gjorde påminner till viss del om Fernand Delignys ”wander lines”, även om mitt syfte förstås inte var att studera barns rörelsemönster med hjälp av linjer. Det är ett intressant sätt att arbeta på som kan synliggöra hur en person har rört sig i rummet och mötet mellan ting och andra personer.


Wander lines: ”Archives Jacques Allaire and Marie-Dominique Guibal
Reproduction: Anaïs Masson
Republished courtesy of Univocal Publishing” (från länken ovan)

Abstrakt expressionism

Kandinskys ”Color Study - Squares with Concentric Circles” (färgtryck-uppgiften), som egentligen är just vad det står, en färgstudie av olika färgkombinationer som en del av processen i det konstnärliga arbetet. Det är intressant att något som från början ”bara” var en färgstudie blir något mer när det inspirerar andra att utforska färger och former i kombination.


Kandinsky. (Från länken ovan)

Surrealism/Exquisite corpse

Det konstnärliga undersökandet som går ut på ett samarbete av att bygga på det den andre skapar är influerat av surrealismens ”exquisite corpse” - som den klassiska vikgubben, en person tecknar något,  nästa person fortsätter utan att veta vad den andre har gjort eller helt enkelt skapar utifrån de associationer som uppkommer efter det den föregående personen skapade. Detta har jag undersökt under flera tillfällen i processen, men är närvarande i resultatet i form av seriestafetten, där man bygger på varandras berättande.


Exquisite corpse av Jake Chapman, Dinos Chapman. från Tates hemsida

Fanzines

Ett fanzine kan vara en egenproducerad tidning som ges ut av fans till andra fans inom någon populärkultur; musik, tv/film, tecknade serier osv, men även som ett format för att lyfta en politisk rörelse. Det började med en tidskrift för fans av science fiction redan på 1930-40-talet och har sedan dess plockats upp av fans inom alla möjliga genres och teman, som sagt. Fanzines har ofta en estetik av kollage, ”klipp-och-klistra”, det handskrivna, något hemmagjort; eftersom det oftast är just det.

Tidiga fanzines. Bild härifrån.

Rorschach & grattage

”Färgtrycket” kan också ses som influerat av rorschachtestet, det psykologiska testet där en person får titta på symmetriska bläckplumpar och berätta vad de ser.
Även färgtryck-uppgiftens utformning drar paralleller till Max Ernst och Joan Mirós grattage i hur man utgår ifrån det som skapats genom tryck (dock inte med hjälp av material på samma sätt) och förtydligar och förstärker detaljer.

Max Ernst ”Forest and dove” 1927, från Tate

”Den kreativa miljön”

Jag tänker även att jag influerats av bilder på olika ateljéer jag sett på pinterest (se Loggbok 1) och nån föreställning jag har om vad som är en kreativ miljö baserat på upplevelser, erfarenheter och bilder jag sett genom åren; ”det kreativa kaoset”, egentligen det ordnade kaoset, och ateljén där man får ta plats och smutsa ner, skvätta färg osv.


Tove Janssons ateljé, från tovejansson.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar