lördag 30 maj 2020

Presentation examination LGBD5A

I detta examensarbete har syftet varit att få en förståelse för hur olika bilduppgifter och bilddidaktiska metoder kan möjliggöra lust att skapa hos gymnasieelever, och hur dessa kan användas i bildundervisning. Genom det konstnärliga undersökandet testade jag på många olika tekniker och metoder för att närma mig lusten att skapa - det som jag själv upplevde engagerade, motiverade och inspirerade mig att skapa, i relation till sådant som jag använt mig av/observerat under VFU, som jag sedan prövade under min workshop med fyra personer. Det har som sagt varit en lång konstnärlig process, men den har lett mig fram till de tre uppgifterna - zine, färgtryck och seriestafett. Tanken är att de ska vara en ingång till lusten att skapa, ett tankesätt runt den, inte som ”det ultimata svaret” på hur man gör för att möjliggöra skaparlust. Därför kan man som bildlärare ta del av dessa uppgifter och kanske hitta egna sätt att utveckla dem på, som passar just den undervisning en har, med de elever en har. 

Som presentation av mitt konstnärliga undersökande, gestaltningen, har jag valt att göra ett zine med de tre uppgifterna, som går att skriva ut på A3-papper och vikas ihop enligt manualen som jag även utformat (utifrån olika manualer jag hittat på nätet). Jag är en förespråkare av att dela med sig, och finns det inte något visst över konstverk som man får ta del av? Att få känna sig delaktig i ett sammanhang, eller uppleva det på fler sätt än att iaktta; att faktiskt få skriva ut det och vika ihop det själv, och spara det. Något som faktiskt fysiskt följer med en, som kanske även kan poppa upp ur någon bortglömd låda eller mapp långt efter, och påminna en om dess existens.

Zine:ts utformning är influerad av Lynda Barrys ”Syllabus” och fanzine-kultur, vilket jag lyfter i inlägget ”Konstnärliga referenser i arbetet” här under.



Denna bild visar hur zinet kan se ut utskrivet och ihopvikt. Jag använde det bruna pappret för att ge en känsla av böcker eller tidningar som packas upp efter att ha anlänt från tryckeriet, men också för att jag inte ville ha en ”tillrättalagd” eller kliniskt vit bakgrund till något som känns ”diy”.


Jag valde att använda en brun-beige färg på manualen som ska ge känslan av ett välanvänt lite skrynkligt papper likt det i bakgrunden på den övre bilden. En estetik som jag anser passar till en ”do it yourself”-kultur.


Skriv ut mig i A3-format och vik ihop mig med hjälp av zine-mallen!!

Utformningen av zine:t är som sagt influerat av Lynda Barry och fanzine-kultur. Jag valde att använda de målningar som jag och min sambo gjorde tillsammans i början av den konstnärliga processen, eftersom jag tycker att den ringar in arbetet på ett bra sätt. Det hela började i ett samarbete som bestod av att bygga på det den andre skapat, likt seriestafetten. Men även i hur de andra uppgifterna bygger på det en själv skapar (med eller utan hjälp från andra). Något som växer fram under processen och ständigt omvandlas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar